بَاب إِذَا
صَلَّى إِلَى
سَارِيَةٍ
أَوْ نَحْوِهَا
أَيْنَ
يَجْعَلُهَا
مِنْهُ
104. Kişi Direğe Veya
Benzeri Şeylere Doğru Namaz Kıldığında Onu Hangi Tarafına Almalıdır?
حَدَّثَنَا
مَحْمُودُ
بْنُ خَالِدٍ
الدِّمَشْقِيُّ
حَدَّثَنَا
عَلِيُّ بْنُ
عَيَّاشٍ
حَدَّثَنَا
أَبُو
عُبَيْدَةَ
الْوَلِيدُ
بْنُ كَامِلٍ
عَنْ
الْمُهَلَّبِ
بْنِ حُجْرٍ
الْبَهْرَانِيِّ
عَنْ ضُبَاعَةَ
بِنْتِ
الْمِقْدَادِ
بْنِ الْأَسْوَدِ
عَنْ
أَبِيهَا
قَالَ مَا
رَأَيْتُ رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يُصَلِّي إِلَى
عُودٍ وَلَا
عَمُودٍ
وَلَا
شَجَرَةٍ إِلَّا
جَعَلَهُ
عَلَى
حَاجِبِهِ
الْأَيْمَنِ
أَوْ
الْأَيْسَرِ
وَلَا
يَصْمُدُ
لَهُ صَمْدًا
Mikdad b. el-Esved
(r.a.) şöyle demiştir: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i kaç kere bir
ağaç parçası, bir direk veya bir ağac'a (doğru) namaz kılarken gördümse onu tam
karşısına değil de ancak sağ kaşının (sağının) veya sol kaşının (solunun)
hizasına almış olduğunu gördüm."
Kütüb-i sıtte
müelliflerinden sadece Ebu Davud rivayet etmiştir.
AÇIKLAMA: Bu hadis-i şerif, sütre olarak kullanılacak
ağaç ve benzeri şeylerin iki kaşın arasına gelecek şekilde tam karşıya
konularak onlara karşı namaz kılmaktan nehyetmektedir. Namaz, kılan kişi
sütreyi tam karşısına koymakla görünüşü bakımından puta tapan kimselere
benzeyeceği için bundan nehyedilmiştir.
Şurasını
unutmamak lazımdır ki, sütreyi tam karşıya almanın sakıncası, sütre ağaç ve
benzeri bir nesne olduğu zaman ortaya çıkar. Sütre bir duvar veya bir bina
ise, o zaman herhangi bir sakınca sözkonusu değildir.
Bu
mevzuda M.Zihni Efendi Ni'meti'l-İslam isimli kıymetli eserinde şunları
söylemektedir: "Sünnet olan sütreye yakın durmaktır ve tam karşısına'
durmayıp onu iki kaşlarından birinin (efdal olanı sağ kaşının) hizasına almaktır."[bk. Nimet-i İslam I,
345]